Originele beursstanden: de parasollogica van Deusjevoo
Het ergste wat u als beursstandhouder kan overkomen? Een onopgemerkte en banale beursstand die iedereen links laat liggen. Opvallen is de boodschap. Easier said than done? Toch niet, want ook met beperkte middelen kunt u creatief en origineel zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk. En omdat standenbouwer Deusjevoo allesbehalve half werk levert, krijgt u van ons enkele pointers om van uw volgende beursdeelname een succes te maken.
1. Ken uw pappenheimers
Maakt u vegetarische vrienden met hamburgers? Jaagt u met een visnet op tijgers? Nee. Logisch, toch? Waarom zou u dan uw doelpubliek proberen te charmeren met een – weliswaar indrukwekkende – beursstand die geen antwoord biedt op hun meest prangende vragen? Een gemiste kans, want u scoort beter met een beursstand die aan de verwachtingen van uw doelpubliek voldoet, zonder daarbij in te boeten aan verrassingseffect. De eerste vereiste? Weten wie uw doelgroep is. De tweede vereiste? Beslissen hoe en met welke boodschap u uw potentiële klanten wilt bereiken. Zo maakt u van uw beursstand geen parel voor de zwijnen.
2. Wedden dat …
… wij uw antwoord kennen op de vraag waarom u aan een beurs deelneemt? Meer klanten vinden of relaties onderhouden, ging u dat zeggen? Hoewel dat in de meeste gevallen het uiteindelijke doel is – klanten zijn de motor van uw onderneming – kunt u ook om andere redenen op een beurs aanwezig zijn. Denk dus goed na over het waarom van uw beursdeelname. Wat wilt u precies bereiken? Wilt u top of mind blijven bij uw bestaande klanten, oude relaties aanhalen, uw imago versterken of gewoon uw expertise tonen? Het is belangrijk om deze denkoefening te maken, want de uitkomst ervan heeft een grote impact op het succes van uw communicatie en aanpak.
3. Waagstuk
Deelnemen aan een beurs is arbeidsintensief. In de praktijk blijkt het daarom vaak niet haalbaar om op meerdere beurzen aanwezig te zijn. Gevolg? U moet de juiste beurs kiezen om uw expertise te tonen. U vergroot uw kans op succes wanneer u zich laat leiden door uw doelpubliek en uw doel. De grootste beurs is voor u misschien niet altijd de beste. U scoort misschien beter op een beurs die zich richt op een nichemarkt. Voorkom dat uw beursdeelname een waagstuk wordt en maak een gefundeerde keuze uit het grote aanbod.
4. The sky is the limit
Dat geldt helaas niet wanneer u spreekt over een beurs-deelname … want daar hangt vaak een stevig prijskaartje aan vast. Er zijn naast het standgeld ook de kosten voor het ontwerp en de opbouw van de stand, het promotiemate-riaal, de uitnodigingen, de cadeautjes en het personeel. U vermijdt onaangename financiële verrassingen door vooraf een budget op te stellen en u daaraan te houden. Denk vooral na over uw prioriteiten. Wat vindt u belangrijk? Zorg ervoor dat uw budget in overeenstemming is met die prioriteiten. Werkt u met een beperkt budget? Kies dan waar mogelijk voor goedkopere alternatieven voor bijvoor-beeld marketing of catering. Met een beetje creativiteit komt u misschien niet in de sky, maar toch zeker al een heel eind.
5. Temptation Island
De ultieme uitdaging? Van uw beursstand een echt temptation island maken. De aantrekkingskracht van uw beursstand moet zo groot zijn, dat geen enkele bezoeker eraan kan weerstaan. Dat doet u door uw stand design met een duidelijke visie en strategie te ontwerpen, op te bouwen en te presenteren. Denk na over structuur, belichting, inkleding, bemanning – of bevrouwing – aandachttrekkers en interactie. Zorg dat de stopping power van uw stand ongeëvenaard is door een creatief concept, een originele benadering en een knap staaltje van uw expertise. Inspiratie nodig? Laat u eens verleiden door standenbouwer Deusjevoo ...
Meer tips en advies? Neem gerust contact op met Deusjevoo, uw standenbouwer voor de betere parasollogica :-).