Standbouw: 10 tips voor een originele beursstand
1. Weet wat u wilt
Beantwoord enkele kritische vragen voor u uw standenbouwer aan het werk zet:
- Waar staat uw bedrijf of organisatie voor? Trek uw imago door naar uw beursstand.
- Wat is voor u het doel van de beurs? Maak een onderscheid tussen nieuwe klanten aantrekken of bestaande klanten verwennen, uw naambekendheid vergroten of een nieuw product lanceren.
- Wie is uw doelgroep? Pas als u weet wat uw doelgroep prikkelt, kunt u écht verrassen.
- Welke mogelijkheden biedt de beursruimte voor uw standenbouw? Vraag duidelijke plannen van de beurshallen en standplaatsen aan de beursorganisatie.
- Hoeveel keer wilt u uw stand gebruiken? Standbouw voor eenmalig gebruik is anders dan standbouw voor hergebruik.
- Heeft uw bedrijf een huisstijl? Trek die dan consequent door naar uw beursstand.
2. Ken uw budget
Zonder duidelijke budgetrichtlijnen van bij de start, dwaalt uw standbouwer doelloos rond. Geef hem een eenduidig werkbudget zodat hij zijn concept daarop kan afstemmen en u niet voor verrassingen komt te staan.
3. Val op!
Een beursstand die opvalt, is een beursstand die bijblijft. Doe dus nooit wat de anderen doen, maar sta open voor originele invalshoeken die uw bezoekers prikkelen.
4. Garandeer eenheid
Verschillende stijlen in één beursstandontwerp mogen. Maar ga wel voor een coherent totaalplaatje. Alleen zo komt uw verhaal duidelijk en transparant over. Weet dat een potentiële klant in enkele seconden zijn oordeel vormt. U moet dus meteen een eenduidig beeld kunnen oproepen.
5. Less is more
Laat niet alles in één keer zien. Uw bezoeker kan maar een beperkt aantal producten of diensten registreren. Kom naar buiten met uw kernboodschap en laat meteen zien waar het om draait. Voor meer informatie helpt u hen zelf verder.
6. Prikkel je bezoekers
Speel in op de aangeboren nieuwsgierigheid van de mens. Bezoekers willen geprikkeld worden door wat ze zien, horen, ruiken, proeven of voelen. Zoek een creatieve manier om de aandacht te trekken én te houden. Grasduin eens door onze realisaties voor inspiratie.
7. Zet je stand in de spotlights
Licht is een essentieel onderdeel bij standbouw. Verlichting werkt zowel decoratief als functioneel. U benadrukt er uw belangrijkste producten of diensten mee. Besteed er dus zeker voldoende aandacht aan.
8. Wees creatief en conceptueel
Platgetreden (beurs)paden bewandelen? Geen goed idee als u wilt dat uw bedrijf bijblijft. Gebruik uw product eens net iets anders dan gebruikelijk. Met humor bijvoorbeeld. Laat uw beursconcept het unieke aspect van uw product of dienst onderstrepen.
9. Kies de juiste standbouwer
Zoek een betrouwbare standbouwer die bij uw bedrijfsprofiel past. Elke standbouwer heeft een eigen werkwijze en stijl. Kies iemand met wie het klikt!
10. Evalueer uw stand
Beurs voorbij, stand afgebroken? Evalueer dan het resultaat. Maak tijd om uw opmerkingen te overlopen met uw standenbouwer en geef zo veel mogelijk constructieve feedback. Zo worden uw beursstanden elke keer beter.