Een goed zolderkamergesprek kan deugd doen
Beste collega ondernemer, klant, leverancier of andere connectie .
Wat een weken, wat een turbulentie. Het zindert nog steeds na, het lijkt nog steeds niet helemaal
doorgedrongen. Het was een beetje overleven die eerste dagen. Veel vragen en onzekerheden ...
Maar met deze brief breng ik jullie graag een portie hoop en dromen. En laat ik je graag weten dat mijn virtuele zolderkamerdeur altijd open staat voor een gesprek.
HOOP
Net zoals jullie ben ik ook op zoek naar hoe effectief te dealen met het onbekende dat komen gaat. Het is een zekerheid, dat we een onbekende, onzekere toekomst tegemoet gaan. Dat is voor ons zo, dat is voor de meeste bedrijven zo. Er is niets waaraan we ons kunnen vast klampen, we leven op hoop. En die hoop wordt gegeven door politici, wetenschappers, pers en vele andere en dat is mooi. Maar eigenlijk kunnen we daar zelf niets mee.
Hoop is geen strategie. Het is de onzekerheid over het onbekende dat ons veelal tot hoop drijft. Wat zeker is, is dat we geen controle over het Coronavirus hebben. We kunnen enkel maar in ons kot blijven. We hebben wél controle over de acties die we ondernemen. Een afwachtende houding aannemen, van het soort: ‘laat maar waaien, we kijken straks wel wat de schade is’, werkt niet.
ACTIE
Tijd voor actie dus, tijd om te vechten en uit deze situatie te komen. Reageer krachtig op elke opportuniteit die zich aanreikt. Blijf in full focus. We gaan niet hopen op onze overheid die de juiste steun biedt, we gaan niet hopen dat al onze klanten ons komen redden, we gaan niet hopen dat het achteraf allemaal best wel meevalt.
Wij moeten met z’n allen zelf in actie modus en vechtlustig zijn om deze situatie te overwinnen. Wij, jij en ik in ons eigen team, niemand anders.
DROMEN
Kijk verder naar morgen, naar een half jaar verder, en naar een jaar verder. Dat doe ik als ondernemer het liefst en jij vast ook. Daar zijn we voor gemaakt. Ik wil jullie uitnodigen om te dromen over morgen en overmorgen. Hoe lastig dat ook is. Pak de dingen vast, durf vragen te stellen en durf te veranderen. Deze crisis dwingt ons daartoe. Er is geen andere optie. Tijd om ons te heruitvinden en te innoveren. Elke kans grijpen om iets moois te creëren.
Krijg je nu net nieuwe ingevingen dankzij de nieuwe ruimte in je brein? Creatieve ideeën, vernieuwende inzichten in je producten, diensten of werkwijze? Pak ze vast!
Zoals Winston Churchill zei: “never waste a good crisis”! Er zit iets goeds in elke crisis, er zijn altijd opportuniteiten, we moeten ze enkel maar zoeken.
Doe me één plezier: deel je ideeën. Ik denk graag met jullie mee. Met z’n allen weten we vaak meer, zien we meer. We zijn een team, altijd.
Bel me voor een afspraak, virtueel vanuit mijn zolderkamer. Deel je plannen, we pakken ze samen vast.
Hou het gezond, en laat ons samen dromen waar maken.
Gezonde groeten,
Jo Peters