Deusjevoo's handleiding: hoe omgaan met creatieven (voor dummies)
Een sterke vormgeving of straf design start altijd met een goede briefing. Al is een goede "briefing" niet voor iedereen hetzelfde. De uitwerking van houw idee is afhankelijk van die briefing en dus zit deze er best boenk op! Ontdek hieronder waar je zoal rekening mee moet houden bij het omgaan met creatieven.
Waar wringt het schoentje?
Eerst cijfers uit wetenschappelijk onderzoek:
- 80% van de ceo’s en marketeers vindt zichzelf duidelijk tijdens een briefing
- amper 10% van de creatieven vindt die briefing even duidelijk
Dat is een ernstig probleem!
Laten we het aanpakken bij het begin. Iedereen komt in zijn leven continu in aanraking met creatieve mensen en hun creaties. De zetel of stoel waar je nu in zit, de website waar je hem bestelt of de verpakking waarin hij geleverd wordt. Displays in een museum of beurshal, jouw huis, kleren, schoenen ... (bijna) alles is ontworpen door een designer.
Achter elk goed idee, achter elke straffe innovatie zit vaak een straffe vormgeving of zou dat zou toch moeten.
Helaas, het is vaak omgekeerd. Een geniaal product of dienst verkoopt van geen meter omdat de branding, het design, de verpakking slecht is. Andersom kan ook. Een product, zonder kwaliteit, vreselijk om naar te kijken, met een belabberde functionaliteit verovert de wereld. Oorzaak: het is geniaal in de markt gezet, met knap product design, een sublieme branding en verpakking.
In beide gevallen kan je de oorzaak herleiden naar “het verhaal” achter het product. Zoals vermeld ontbreekt het of is het magistraal uitgewerkt.
Creativiteit en vormgeving die starten vanuit een “echte” story scoren bijna altijd.
Zo haal je het maximum uit creatieve geesten
Dus, terug naar start! Alles begint met een goede briefing en daar steek je tijd in. De briefing:
- is doordrongen van jouw "WHY", jouw bestaansreden.
- gaat uit van een sterke visie over nu en de toekomst, doorspekt met ambitie.
- maakt duidelijk waar je brand zich positioneert.
- brengt jouw klanten en doelgroepen in kaart.
- geeft aan waar je (nog) niet goed in bent. Wat je stoort, welke foute perceptie er heerst, wat je niet lukt maar wel naartoe wil.
Maar misschien nog het allerbelangrijkste: dit alles breng je met passie en overtuiging over aan je creatieve expert. Praat niet in vakjargon, maar spreek duidelijke taal.
Zonder jouw “echte” oprechte passie en gedrevenheid, geen straf design.
Tijd steken in die eerste briefing momenten loont altijd. En vervolgens, laat los. Loslaten zodat wij designers je kunnen verrassen met nieuwe ideeën, sterke vormgeving en straf design. Want daar zijn wij dan weer steengoed in. Wedden dat het loont?
Wil jij je eens laten verrassen door onze straffe creaties?
Contacteer ons >