Een nieuw concept gebaseerd op een oerdegelijk Vlaams verhaal, dat is de nieuwe belevingswinkel JBC K'DEE! Niet zomaar een kinderwinkel, maar een echte belevingswinkel volledig op maat van kinderen.
Hoe die belevingswinkel stand kwam? Dat lees je hier!
Het begin van het einde
Voor het begin van dit verhaal deed JBC een rondvraag bij 180 leerlingen van stedelijke basisschool De Hoeksteen in Beverlo. Er werd gevraagd om een tekening te maken van hun ideale kledingwinkel. Vervolgens nodigde JBC dertig kinderen tussen zes en twaalf jaar uit voor een tweedaagse workshop. Want de waarheid komt altijd uit een kindermond ...
En die waarheid bleek al snel heel wat waardevolle input te bevatten om de belevingswinkel vorm te geven. Zo willen jongens en meisjes liefst zo ver mogelijk van elkaar hun kleren passen. Want jongens zijn stom en meisjes zijn veel te roze, zegt de ene doelgroep over de andere.
De overheersende boodschap? Winkelen is saai. Kinderen lopen verloren, vervelen zich snel en als ze dan toch een leuk kledingstuk zien, hangt het veel te hoog. Kortom, de meeste kinderwinkels voldoen allesbehalve aan de wensen en de noden van het gemiddeld schoolkind.
Dringend tijd om daar verandering in te brengen!
Er was eens ...
Jean-Baptiste Claes, de oprichter van JBC, was voor ons de bron van inspiratie om deze kinderwinkel écht anders aan te pakken. Mét aandacht voor wat kinderen echt willen. Voor en door kinderen dus!
Uit het ondernemersverhaal van Jean-Baptise Claes ontstonden er drie personages die voor ons de leidraad vormden voor de eerste JBC K'DEE winkel: Babs en Tiest en hun Opa Jean. Een eervolle en speelse verwijzing naar de oprichter. Helemaal uit de mouw geschud door de creatieve virtuozen van Deusjevoo.
We kozen trouwens bewust voor een jongen en een meisje van verschillende leeftijd, want dat is dan weer een leuke verwijzing naar de huidige CEO's van JBC en kinderen van Jean-Baptise: Ann & Bart. Je ziet, er zit heel wat meer achter dit verhaal dan je denkt.
Babs & Tiest op avontuur
Net zoals ieder kind (ja, toch?) zijn Babs en Tiest ook echte kadees (JBC K'DEE, you see what we did there?).
Ze houden van spelen en ravotten, grapjes uithalen … overal zien ze avonturen die ze willen beleven. Vooral bij Opa Jean, waar ze heel veel vertoeven. Want Opa Jean woont in een boomhut in het bos. Daar vallen ontzettend veel verhalen te rapen en daar laten Babs en Tiest hun fantasie de vrije loop.
Daarom vind je in de JBC K’DEE een bos met centraal de boomhut van Opa Jean. Tussen de bomen en de boomhut worden de collecties gepresenteerd. De boomhut van Opa Jean verlaat je trouwens via een glijbaan, pérfect om die nieuwe jeansbroek al eens uitvoerig te testen!
Doorheen de winkel loopt een gele kronkelende slangvormige wand. Waardoor elke leeftijdscategorie zijn eigen winkelzone met een aparte toegangspoort heeft gekregen. De grootte van het toegangspoortje geeft aan tot welke grootte er kleding terug te vinden is in die zone. Door dat toegangspoortje kan je dus ook perfect ‘passen’ of je nog in de juiste zone aan het kijken bent voor je zoon of dochter.
Klaar om te passen?
Want ook de paskamers zijn een ontdekking. Zo heeft elke paskamer een ander diertje als thema.
Het zijn de dieren van Opa Jean. Dus als een kind de paskamer moet terugvinden, kan je eenvoudig zeggen ‘we zitten bij de olifant of bij de geitjes’. Handig toch?
De paskamers zijn ook apart voor jongens en meisjes. Zo hoeven de meisjes geen stomme jongens te zien en de jongens worden gespaard van al die roze kledij.
Je ziet het, een winkel op maat van wat kinderen echt willen.
Creatieve vrijheid
Bij deze willen we JBC en in het bijzonder Ann, Bart, Geert en Gies bedanken. Bedankt dat we onze creativiteit de vrije loop mochten laten gaan, dat jullie open stonden voor al onze hersenspinsels en er de meest relevante en passende elementen uit namen die bij JBC pasten.
Samen zijn we er in geslaagd om een concept te creëren waardoor kinderen straks zullen vragen aan hun ouder om terug te gaan naar die éne winkel : JBC K’DEE. Want het is daar zooo leuk!
Een interieur volledig op maat van je doelgroep, wie het ook is. Daar zorgen wij voor! Neem contact met ons op en ontdek het zelf.